«نارندرا مودی» نخست وزیر هند با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف ملاقات کرد.

نخست وزیر هند با رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد

نارندرا مودی نخست وزیر هند با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین امروز (جمعه) در کی‌یف درحالی ملاقات کرد که بسیاری امیدوارند این دیدار راه را برای هند بعنوان یک میانجی (صلح) هموار سازد.

این گزارش می افزاید: مقامات هند و اوکراین می گویند در این ملاقات دو طرف بر گسترش روابط اقتصادی و همکاری در زمینه دفاعی، علوم و فناوری متمرکز خواهند بود اما به گفته تحلیلگران این اقدامی از طرف مودی برای بی طرف نشان دادن خود است، پس از آنکه با سفر به روسیه به حمایت از مسکو متهم شد.

این دیدار با بازدید هر دو رهبر از بنای یادبود صدها کودک اوکراینی که در بیش از دو سال جنگ کشته شده اند، آغاز شد. زلنسکی ویدئویی در تلگرام از ملاقات اولیه در شبکه تلگرام منتشر کرد.

نخست وزیر هند در شبکه اجتماعی ایکس در مورد این ملاقات و ادای احترام به این بنای یادبود نوشت: «درگیری (جنگ) بخصوص برای کودکان ویرانگر است»؛ وی با خانواده هایی که کودکان خود را در این جنگ از دست داده اند ابراز همدردی کرد.

آندری یرماک (Andriy Yermak) رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، ملاقات نخست وزیر هند را تاریخی خواند و تاکید کرد که اوکراین انتظار دارد هند بتواند نقشی برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین ایفا کند.

یرماک دراین باره به «ایندیا تودی» (India Today) گفت: ما به هند بعنوان یکی از بزرگترین دموکراسی های جهان و کشوری قدرتمند احترام می گذاریم، اما اکنون لازم است که گفته شود چه کسی متجاوز و کدام طرف قربانی (جنگ) بوده.

آسوشیتدپرس افزود: هند از محکوم کردن تجاوز روسیه به اوکراین اجتناب ورزیده و در عوض از دو طرف خواسته است تا اختلافات و درگیری را از طریق مذاکره و دیپلماسی حل کنند.

این گزاش حاکی است: مودی پیش از ورود به اوکراین و در جریان دیدار روز پنجشنبه (روز گذشته) از لهستان، تلاش های دیپلماتیک جهت پایان دادن به جنگ را خواستار شد و گفت: هیچ اختلاف و مناقشه‌ای در صحنه نبرد حل نمی شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد: دیدار مودی از اوکراین حدود یک ماه و نیم پس از ملاقات وی از روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین صورت می گیرد که با انتقاد زلنسکی همراه شد.

مودی همچنین از بنای یادبود ماهتما گاندی در کی‌یف دیدن کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.